Chinezu a înțeles două lecții importante când este vorba de Social Media: o comunitate este de neprețuit și a fi doar un blogger bun nu mai este suficient*. Una este să înţelegi aceste două lucruri şi altceva este să munceşti să le pui în practică.
Nu am putut să nu fiu curios cu privire la noul său proiect – Blogal Initiative – și să nu salut prima campanie pentru BCR, o minge ridicată la fileul comunității de bloggeri sau, cum spunea Manafu, o mișcare curajoasă din partea unei mari bănci de a-și lăsa produsul pe mâna bloggerilor.
Ce este Blogal Initiative?
Este un proiect care își propune să descopere o generație nouă de bloggeri care să se implice în campanii de promovare. Condiția obligatorie pentru cei care doresc să participe este înscrierea pe site sau la adresa contact@blogalinitiative.ro.
Este un pariu mare apărut în momentul când piaţa are nevoie de maturizare, când grupul bloggerilor care participă în campanii trebuie să fie mărit şi, mai mult decât atât, este un indiciu de profesionalism într-o zonă destul de aglomerată de amatori. Este o situaţie win-win atât pentru bloggeri, cât şi pentru companii.
Care sunt condiţiile în acest caz?
Fiecare blogger care vrea să participe la campanie va primi un brief despre produsul de refinantare al BCR şi obiectivele urmărite cu această campanie. Dacă se decide să participe, va trebui să scrie pe blog părerea sa despre produsul BCR şi despre modul în care crede că acest produs ar putea fi promovat.
Ce se câştigă?
Premiile puse in joc sunt următoarele:
- Premiul 1: 1500 de euro
- Premiul 2: 2 iPad de 16 G
- Premiul 3: 8 smartphones HTC
Juriul este format dintr-un reprezentant BCR, unul Blogalinitiative şi altul Revista Biz (partener al acestei campanii).
Dincolo de aceste premii, oportunitatea este uriaşă: posibilitatea de a lucra cu un client mare, provocarea unei campanii care poate atrage includerea în alte campanii. Totul în condiţia ideală când nu trebuie să baţi la diferite uşi (clienţi sau agenţii) pentru a câştiga decent de pe urma pasiunii şi a talentului propriu. În mod firesc, corul lamentărilor ar trebuie să se subțieze.
Pe twitter, canalul oficial de comunicare este hashtag-ul #refinantare, iar mai multe detalii găseşti la Chinezu pe blog şi în anunţul de lansare de pe Blogal Initiative.
*A fi blogger nu presupune doar a scrie articole bune în mod constant. A fi blogger presupune a participa și a genera evenimente, a sprijini și a propune inițiative, presupune abilități de public speaking, a te folosi de twitter și facebook cu naturalețe, a livra mai mult decât o spune contractul (în cazul campaniilor) și a oferi comunității mai mult decât primești de la ea.
Moralitatea:
O facem ,,pe bani” sau ,,de plăcere”? O f…(acem) liber sau condiţionat?
Aleg să fiu o ,,blogeriţă fără de arginţi”,până la proba contrarie.
Depinde şi cât de mult îţi asumi calitatea de blogger, vrei să trăieşti din asta sau nu etc.
Fiecare cu alegerile sale:)
Sper că se remarcă faptul că îmi păstrez umorul constructiv, nu vreau să sabotez nicio iniţiativă financiară sau nu. Doar filozofez un pic despre ,,cât de liber poţi fi ca bloger”. E posibil ca pentru tine bloggingul să aibă mize mai mari…, pentru mine însă e o,,evaziune”, ceea ce nu e totuşi,,prea puţin”.:)
Bloggingul a aparut ca raspuns la nevoia oamenilor de a interactiona, de a vorbi unii cu ceilalti, de a impartasi experiente, de a critica, de a lauda etc. Ceea ce se intampla mai nou in Romania cu blogging-ul “profesionist” mi se pare de-a dreptul dezgustator. Proiecte si proiectzele sustinute de bloggeri care vor doar sa castige bani, corporatii lacome si lipsite de orice scrupule in a se promova, asta e tot ceea ce se intampla in ultimul timp. Asistam la o decredibilizare totala a fenomenului si la o dezbracare de sens a sintagmei “social media”. Nu mai avem de-a face cu “social” media, ci cu o media din ce in ce mai “commercial”. Baiatul asta pe nume Birta putea sa restranga aceasta idee doar la campanii de CSR, la chestiuni in folosul comunitatii. Mi se pare de-a dreptul scarboasa aceasta asociere cu campanii comerciale, in care bloggerii sunt obligati sa inceapa o Cantare a Romaniei “sui-generis”, digitala de data asta… La fel de scarboasa mi se pare si incercarea BCR de a corupe bloggerii…
Cine a avut ideea merita o bere. Pentru 3 lei tot netul e plin de articole care promoveaza o banca si fac reclama…. in timp ce numai cativa privilegiati primesc cate ceva.
Hai baieti, ganditi pozitiv.
La 1000 articole pe bloguri sunt platiti 11 insi. Nici daca lipiti afise nu faceti gratis, luati macar 50 bani / afis. Dar eu zic sa nu renuntati. Poate peste 10.000 articole o sa vi se multumeasca.
Sa nu uit: va ganditi ca multi dau pur si simplu pe alt site vazand articole publicitare ?
Uf, insula mea mititică( cu blog-idealişti şi cu blog-idealiste) se populează. B-idealişti, simt că nu sunt singură! 🙂
Celor doi de mai sus, Sylverstar şi Darael,: mă bucur că gândiţi liber!
Corporaţiile sunt făcute din oameni, iar goana lor după profit este firească. Sunt de apreciat acele corporaţii care investesc în comunităţi (ca vor PR sau că sunt autentic îngrijorate, e altă discuţie), este o investiţie.
Nu mă regăsesc în optica asta moralistă care spune că tot ce faci pe bani este necurat pentru că la acest capitol nimeni nu este fată mare. Şi dacă vrem să fim fete mari, hai să nu facem nimic, dar nimic pe bani.
@ Adrian Ciubotaru – optica moralista ?
Deloc, e o optica super liberala. Scriu / lipesc afise / promovez / dau telefoane prietenilor / fac orice altceva daca SUNT PLATIT.
Spune sincer, ce fac cei care nu o sa primeasca nimic ? Doar eu am vazut in cele peste 500 de bloguri pe care le urmaresc o gramada de postari. Ei cu ce se aleg ? Macar le multumeste cineva ? Nop. Aici e marea problema. Nu optica noastra ci realitatea cruda.
Eu stiu ca foamea e mare, si pe aceasta realitate se bazeaza acest tip de campanie, dar cred ca trebuie sa spunem adevarul, chiar daca doare.
Intrebare retorica: Next Level (blogal initiative 2.0) o sa fie “baieti, trebuie sa si platiti sa participati la concurs” ?
@ evaziuni spontane – insula o sa devina neincapatoare in curand, asa simt eu; amu multi musca dar dupa 3-5 hai 10 articole fara nici o plata oamenii o sa inceapa sa isi puna intrebarea fireasca: “sunt fraierul satului ?”
@ Adrian Ciubotaru
Idealism până-n pânzele albe: nu zic că putem trăi numai din idei pure, dar măcar să nu ne uniformizăm. Sugerez ca bloggerii care trăiesc din blog ,,să fie pe faţă” să-şi pună ,,siglă”. Sunt însă unii care fac pe ,,mironosiţele”…
Sunt bloguri culturale sau pur şi simplu ,,pline de idei”ale căror autori talentaţi sau foarte talentaţi merită mai mult decât să fie sufocaţi de cei care o ,,fac pentru bani”.
Personal, muncesc în viaţa reală, bloggingul e doar un hobby, tocmai de aceea e o zonă liberă. Din momentul în care mi s-ar oferi bani, n-aş mai putea scrie de capul meu. E o opţiune: trăieşti din blog=spune-o pe faţă, nu trăieşti din blog, fii liber în idei.
Noi, ,,b-idealiştii”, ne temem de un lucru simplu: anume de uniformizarea de interese şi de gândire. Noi promovăm competiţia de idei şi de talente. Într-o lume în care totul e pe bani, măcar bloggingul să nu fie.
@ Darael
Sunt convinsă că dorinţa de libertate intelectuală poate mult.:)
Darael, Blogal Initiative e o provocare lansată celor care doresc să câștige bani din blogging. Mai mult de atât, chiar nu știu care este problema.
Nimeni nu e forțat sau păcălit să se bage.
evaziuni spontane, unde vezi tu uniformizare? Se câștigă bani din blogging de ani buni și sunt o mulțime de idei, de personalități și tendințe în joc.
Știu că sunt o mulțime de bloguri culturale bune care nu au parte de promovarea care o merită, dar aceasta e o altă discuție.
Personal, bloggingul e un hobby din care câștig uneori bani, ce e rău în asta? Nu-mi impune nimeni ce să scriu, nu-mi lipește nimeni cuvintele de tastatură.
Dacă jobul tău e pasiunea altcuiva, ai renunța la el doar pentru că “mânjește” hobby-ul altcuiva?
Faptul că cineva câștigă bani din fotbal nu mă jenează atunci când ies cu băieții să dăm în minge.
Acceptă că sunt mize diferite oriunde te-ai uita în lumea asta, indiferent că e muzică, pictură, fotbal, dans sau blogging.
@ Adrian C.,
Nu ştiu ce faci tu din blogul tău( unele chestii de pe el îmi plac, apropo) şi nu mă refeream la blogul de faţă, ar fi sub nivelul respectului meu de sine. Ziceam la modul general.
De când e lumea şi pământul cel care dă banul obligă
( condiţionează, eufemistic vorbind)), eu doar filozofam un pic pe tema asta. Ştiu de x bancă ce a propus o colaborare unui y blog şi au stabilit( bancherii) implicit unde pune insul virgulele, tema, nr. de fraze.Tot. Care libertate creatoare?!
Şi nici instinctul de turmă nu moare în veci. Blogurile ,,cu bani” vor face tot ce pot să atragă lumea iar blogurile originale pur şi simplu vor fi ameninţate. Implicit ideile ce le conţin.
Probabil nu-ţi voi mai replica nimic. Aproape mă gândesc că aş conta, mititica de mine, în blogosferă când observ că te-a afectat un pic prea mult ce-am opinat. Dar, de fapt, nu mă interesează să contez, doar să fiu eu însămi. Eu însămi,… e condiţia obligatorie a oricărui militant pentru artă şi cultură.
E ok, nu s-a supărat nimeni:)
@ Adrian Ciubotaru – eu inteleg perfect despre ce e vorba. Sunt de acord sa luati ca mai multi bani de la bancheri – oricum nu de la ei dau, banii vin tot de la oameni si se deduc.
Problema este ca ei platesc X (in acest caz 11 persoane) si promovarea poate ajunge la sute sau mii de bloguri; depinde cati cred ca au o sansa.
Daca suntem atenti la exprimare, campania nu este pentru cei care vor sa castige, ci pentru cei care “s-ar putea eventual” sa castige. Acest eventual este trist. Fara sa se bage de seama se promoveaza munca neplatita; asa cum am mai spus, multi nici macar multumesc nu o sa primeasca.
Uf, am uitat. Am votat portocala si nu stiu ce s-a intamplat cu ea…. e suc sau a ramas pe creanga 😉 ?
O zi frumoasa !
Adrian, in teorie asa este, Blogal se adreseaza celor care vor sa scoata bani din blogging, dar cati dintre ei vad ce se intampla cu povestea asta cu BCR? E o smecherie din care va profita doar banca. Sunt multe de discutat despre cum si cand si de ce ajungi sa faci bani din blogging.. in niciun caz nu ajungi scriind posturi la comanda.
(Oare mai tine minte careva limba de lemn, gaunos sunatoare cu expresii gen “sa facem totul”..?!? Un astfel de limbaj ia nastere atunci cand zici ceva… fara sa spui nimic:))
Acum suntem pe cale sa ne incolonam, falfaind un alt limbaj “rasunator”, compus din “implicare sociala, activism politic, responsabilitate ecologica”… si alte (multe) bazaconii fara acoperire in actiunile noastre REALE.
In ziua in care “implicarea sociala” va fi acoperita de actul modest al pasitului, fie si pentru un metru-doi, incaltat fiind in pantofii celuilalt, atunci expresia isi va castiga acoperirea si credibilitatea.
In ziua in care “activismul politic” va fi acoperit de actul simplu al acceptarii celuilalt si nu de oportunitatea de a trage ceva spuza pe turta proprie, atunci expresia isi va castiga acoperirea si credibilitatea.
In ziua in care “responsabilitatea ecologica” va fi acoperita prin actul mic, personal al indoirii de sale pentru a culege o hartie de pe jos si a o depune la cos, atunci expresia isi va castiga acoperirea si credibilitatea.
…Pana atunci, cele de mai sus (si multe altele) raman vorbe goale, propaganda, trend-uri ideologice exprimate in cuvinte – invartite si fluturate pentru a distrage atentia, pentru a masca, pentru a deruta si manipula. In spatele ametelii de cuvinte se da batalia pentru bani si in ultima instanta, batalia pentru PUTERE!
Nu am nimic rau impotriva banilor ci impotriva ideilor proaste invaluite in cuvinte frumos masluite, cu aura ideologica.
Exact in ASTFEL de momente trebuie sa fim ATENTI la felul in care ne negociem eul:) (>trimitere la propriul tau articol din urma cu exact trei ani: “Negocierea eului”
Cred ca daca ramanem onesti noua insine mai avem o sansa (eventual) – de a fi o societate sanatoasa, intr-un timp oarecare…
Precizare: nu ma regasesc nici eu in optica moralista “care spune că tot ce faci pe bani este necurat”, ci dimpotriva – consider (astazi, ca maine inca nu stiu inca ce voi gandi!:)) ca este de preferat un capitalism coerent, cu principii clare, onest, constient si transparent – unei anarhii in deriva, vopsita cu lozinci socialist-utopice si infierbantata cu propaganda ideologica. Folosind mascarea prin cuvinte frumoase precum “acele corporaţii care INVESTESC în comunităţi” si cuvinte precum implicare, maturizare, profesionalism… se ajuta la raspandirea unei cortine de fum in umbra careia vor fi opera cei profitori si lipsiti de scrupule, in dauna celor multi si naivi, aiuriti de mastile cuvintelor frumoase si de fata-morgana idealismului.
E OK sa fii platit cuviincios pentru munca ta.
E OK sa fii platit FOARTE bine pentru munca facuta cu profesionalism, experienta, talent, dedicatie, pasiune, CALITATE.
Nu este OK (etic) atunci cand o companie comerciala (in cazul de fata Banca Comerciala Romana) care-si poate PERMITE sa foloseasca servicii profesioniste si sa le plateasca SPORIND astfel bunastarea si stabilitatea clasei de mijloc nu o face, ci apeleaza la crowdsourcing (pentru care mai trebuie sa-i si “multumim masiv”, vorba Chinezului…
Premiile nu sunt nici generoase si nici substantiale (daca ar fi trebuit sa desfasoare aceasta campanie pe speze proprii i-ar fi costat muuuuuult mai mult) si peste toate, acest blogging “profesionist” nu este decat ceea ce este – o cale de a-ti tine zilele devenind “fiftycentor”… “profesionist”!
Crowdsourcing-ul poate fi util si bine-venit, atunci cand rezolva probleme legate de organizatii “nonprofit”.
Atunci cand este folosit de catre marketeri si “vandut” cu iluzia ca mai trebuie sa zici si merci pentru oportrunitate – apar implicatii etice, sociale si economice de exploatare a fraierilor care vor canta si un cantecel de multumire… Fraierii nu vor dispare ci se vor schimba cu alti fraieri, mereu vor fi la indemana noi generatii de fraieri…
La prima vedere pare win-win atât pentru bloggeri, cât şi pentru companii; cu bataie lunga si responsabilitate sociala ADEVARATA, este “win” pentru companii, “lose” pentru societate. Blogerii daca sunt profesionisti adevarati (acest profesionalism nemasurandu-se obligatoriu in bani ci in CALITATE) vor gasi o alta cale creativa de a-si “negocia eul”, pastrandusi calitatea si reputatia pentru cauze mai demne:)… Daca as reusi sa ma fac inteleasa asupra punctului astuia, m-as considera castigatoarea lozului cel mare:) Este singurul fel in care calitatea ar ajunge sa fie (eventual) respectata si pretuita, fara a intina morala posesorului de calitate (profesionalism, whatever…) si fara a distorsiona societatea.
Cea mai enervanta este fraza Chinezului “să le dezvoltăm (bloggerilor) spirirul antreprenorial, să iasă din cercul strâmt și oarecum ferice al lui – scriu de plăcere pe blog – și să se apropie de zona profesionalizării”. Aceasta “profesionalizare” fiind prezentata ca ceva la care trebuie jinduit. Eu cred ca… mai bine ne lipsim de aceasta “profesionalizare” (care este vopsita in culori mai frumoase decat este in realitate.).
Pana una alta Chinezu este cel care da dovada de spirit antrepenorial, iar campania acceptata cu marinimie de BCR (pentru casre nu trebuie sa uitam sa multumim!:)) este in favoarea reputatiei lui si cam atat…
You can do better!:) Esti lider de opinie Adrian, ai muncit mult si cu pasiune pentru asta.
Iti spun asta tocmai pentru ca est singurul om pe care-l citesc constant, INCA.
…si scuze ca am scris asa de… lung:)
.. dupa ce am postat asa de mult, intamplator (?) am dat peste un Ted Talk, cumva legat de cele de mai sus:
http://www.ted.com/talks/damon_horowitz.html
@ Adrian
…e în regulă.:) A ieşit o polemică intelectuală, adică un lucru bun, nu-i aşa? Ne-am apărat fiecare poziţia, într-un mod plin de respect reciproc.
Am tot stat sa ma gandesc care era cea mai eleganta solutie.
Facand un calcul simplu, vedem ca in acest caz profitorul (nu beneficiarul, ci profitorul pentru ca profita de munca gratuita a unor oameni !) investeste banala suma de 4500 euro sau o suma apropiata. Daca ia produsele cu discount e chiar mai putin….
Intrebare provocatoare:
Nu era mai de bun simt sa dea la 450 de autori cate 10 euro / articol ? Eu zic ca asa ar fi sustinut ideea pe care o promovati, ca blogherii sa castige bani din scris.
Azi banca, maine danone, alta data coca-lui-cola, poate se strang vreo 10 clienti pe luna care, fiecare cu 4000-5000 euro ar putea face cateva campanii interesante.
Parerea mea, normal.
PS> @ evaziuni spontane – consider ca e normal sa vorbim civilizat; din cate stiu, aici la Adrian nu prea vin cocalarii de servici….
asa cum am zis aici http://www.mcgogoo.ro/bcr-singurul-castigator.html, suntem in epoca de piatra a internetului.
ce naiba adrian, ma asteptam sa fi obiectiv…
s: vad ca si altii sustin ideea mea.
Pingback: Cum merge treaba cu refinanţarea? | Adrian Ciubotaru