Era unul dintre organizatori pe care îl întâlnisem și anul trecut, la Koln). Acum ne-a luat de la aeroportul din Frankfurt – având un carton pe care scrie Ford – să ne conducă până la locul evenimentului.
Din vorbă în vorbă, știind că tocmai ce fusese o dezbatere televizată între Angela Merkel și contracanditatul ei, îl întreb cine-a câștigat. Îmi spune că nu a fost un câștigător clar, dar speră ca Merkel să rămână cancelar pentru încă un mandat.
Citisem cu o zi înainte un articol din Spiegel și îl întreb dacă și-ar dori ca Germania să fie mai activă pe scena internațională și să își folosească greutatea economică ca pârghie politică și diplomatică.
Îmi răspunde scurt:
“De ce să ne băgăm în problemele altora? Avem destule probleme la noi acasă…”
Nu știu dacă se gândeam la Germania sau la Europa când a pronunțat cuvântul “home”. Mă gândeam că multe dintre problemele internaționale sunt legate între ele, iar țările nu mai sunt insule, dar nu are rost să continui.
Peste o oră, la evenimentul unde Ford urma să ne prezinte trei modele noi pentru piața europeană – despre acestea într-un alt articol), un specialist arată un studiu de caz al orașului Berlin. Oraș unde fenomenul de carsharing a luat amploare, oraș unde municipalitatea lucrează cu diverși actori (Universitatea Tehnică din Berlin, asociații neguvernamentale) pentru a rezolva în mod sustenabil problemele de trafic.
Studiul ne-a arătat că problemele de trafic dintr-un mare oraș nu se rezolvă dintr-o singură direcție (mai multe biciclete, un transport public mai bun sau mai multe locuri de parcare) ci necesită o abordare holistă care cuprinde constructorii auto, firmele de închierere (biciclete, mașini), municipalitatea, asociații neguvernamentale și, la urma urmei, oamenii obișnuiți.
În Berlin, unul dintre cele mai cosmopolite orașe ale Europei, obiceiurile s-au schimbat în ultimii ani: carsharing-ul ia amploare, iar numărul celor care folosesc atât bicicleta, cât și transportul în comun este în creștere.
Pentru a încuraja sau pentru a veni în întâmpinarea acestor schimbări, Berlinul a propus locuitorilor săi – printe altele – soluția de mai jos:
Este bună? Este suficientă? Va prinde și la noi? Peste cât timp?
De aia ei sunt unde sunt si noi nu.
Carsharing – nu cred ca ar prinde asa repede la noi si asta pentru ca:
1 romanii au dezvoltat simtul proprietatii
2 nu prea am intalnit romani care sa inchirieze masini la ei in tara