Luni, la invitația Ford România, am mers la Frankfurt pentru a conduce – în premieră europeană, alături de bloggeri și jurnaliști auto – trei modele noi. Dintre acestea, voi vorbi acum despre un singur model: Ford Focus Electric. Link US, link UK.
Când este vorba de organizare, neamțul nu-și trădează imaginea: totul e pus la punct, totul e pregătit. Am coborât în parcarea subterană – a hotelului unde s-a ținut evenimentul – pentru a vedea aliniate 6-7 modele noi de Ford Focus Electric. Mașinile erau puse la încărcat, aveau un GPS pe care era setat un traseu dus-întors de 31 km, ni s-a înmânat cheia și enjoy the ride.
Traseul ne ducea pe Autobahn, prin niște suburbii, apoi iar pe Autobahn și înapoi în parcarea subterană.
A fost prima mașină electrică în care m-am urcat și prima mașină electrică pe care am condus-o.
Mă urc la volan, apăs butonul Start, dar nu sunt sigur că a pornit ceva. Nu se aude nimic, dar când iau piciorul de pe frână, mașina pleacă de sub mine. Ies pe Autobahn, merg cu 120 km/h și nu se aude nimic. Doar zgomotul de rulare.
Are o baterie lithium-ion de 23 kw care duce un spate un motor electric de 107 kW, adică 143 cai-putere, viteza maximă este de 137 km/h, iar autonomia de 162 km. Bateria se află sub scaunele din spate, extinzându-se și în portbagaj (reducându-i cu jumătate capacitatea).
Modelul este mai greu cu 300 kg decât unul Focus normal și nu există date cu privire la 0-100 km/h.
La fiecare frânare, bateria se încarcă. Un ecran îți indică cât % din energia cinetică din timpul frânării s-a dus în baterie. Uneori e 86%, alteori e 94%. Variază, dar la orice atingere de frână – cât de mică – știi că încarci cu puțin bateria.
Autonomia de 162 km – care depinde și de stilul de condus – și spațiul mic din portbagaj nu o fac o mașină pentru drumuri lungi. În schimb, este ideală pentru navetiști. Cei cu bani (mașina costă în jur de 40.000 de dolari – preț estimativ), cei care stau la casă (trebuie să o încarci undeva), cei care țin mai puțin la valoarea de statement ecologist a mașinii (arată în mare – interior și exterior – ca un Focus normal).
Mai scoți niște bani pentru o stație din aceasta (240 V) și îți încarci mașina în patru ore. Dacă te zgârcești la bani, ai un cablu adaptor și poți încărca Focusul la orice priză normală.
Focus Electric se găsește de câțiva ani pe piața americană (“Demand for the Focus Electric has been underwhelming in the United States” citesc într-un articol), iar din august 2013 este disponibil și în Europa.
Pingback: La volanul unei mașini electrice: Focus Electric | nwradu blog