Ce riscuri îşi asumă un blogger când participă într-o campanie?

1 Flares 1 Flares ×

La modul cel mai simplist, ori de câte ori participă la o campanie, un blogger își riscă moneda sa ce mai de preț – credibilitatea – pentru a accesa o altă monedă – banii propriu-ziși. Acest risc este provocarea pe care orice blogger și-o asumă atunci când acceptă participarea în cadrul unei campanii inițiate de un brand sau o companie.

Dacă luăm cazul unui simplu advertorial (articol plătit și uneori verificat de agenția care gestionează campania), observăm mai multe câteva riscuri cu care mulţi bloggeri s-au întâlnit:
– advertorialul are alt ton decât articolele sale obişnuite; de dexmplu, dacă o arzi ironic şi caustic, nu poţi deveni brusc jovial şi mieluşel într-un articol plătit
– advertorialul conţine alte valori, reacţii sau sentimente decât acelea pe care bloggerul le-a comunicat de-a lungul timpului
– advertorialul de acum contrazice un alt advertorial trecut; de exemplu, bloggerii care au recomandat produse similare ale unor branduri concurente, Vodafone şi Orange sau diferite bănci
– advertorialul se referă la o zonă de expertiză pe care bloggerul nu o stăpâneşte sau la o nişă  cu care nu s-a întâlnit

Toatea acestea sunt riscuri care nu se întâmplă de fiecare dată, însă nici nu sunt atât de rare cum ne-am dori să credem. Unii le gestioneză mai bine, alţii mai puţin bine. Eu am căzut în ambele baricade şi încerc să trag nişte învăţăminte.

Provocările menţionate mai sus au în fundal propriul public format în decursul unor ani şi receptiv la anumite mesaje şi obişnuit cu anumite valori exprimate de respectivul blogger. Riscul este faptul că nu ştii aproape niciodată cu certitudine cum vor reacţiona cititorii la advertorialul pe care îl pregăteşti acum. Uneori eşti taxat (comentarii critice), alteori eşti ignorat sau tolerat, iar uneori eşti crezut şi urmat în recomandările propuse.

Uneori eşti taxat de citori care rămân, alteori eşti taxat prin pierderea acestora. Uneori advertorialul îşi pierde ţinta, alteori bloggerul îşi pierde credibilitatea.

Aceste provocări şi riscuri implică din partea bloggerului două calităţi:
discernământ în a alege campaniile în care se implică: nu poţi accepta orice propunere, oricând şi oricum. Uneori e util să sacrifici moneda curentă pentru a o păstra pe cea a credibilităţii
creativitate în a face ca un advertorial să pară al tău şi nu al agenţiei, creativitate în a găsi punctele comune între valorile tale şi valorile unui brand.  E atât un efort de comunicare, cât şi o asumare coerentă.

Unii găsesc acele puncte comune pornind de la brand (brandul e într-un fel, iar mie îmi place) sau de la ei înşişi (eu sunt într-un fel, iar brandul este apropiat acestui fel de a fi şi de a vedea lucrurile).

Închei acest articol cu două întrebări pe care unii şi le adresează, iar alţii nu-şi bat capul:
Oricum ai învârti-o din condei, orice advertorial are o doză de artificialitate?
Orice plată financiară murdăreşte intenţia?

1 Flares Twitter 0 Facebook 1 1 Flares ×

9 thoughts on “Ce riscuri îşi asumă un blogger când participă într-o campanie?

  1. Carmen Albisteanu

    Nu cred ca articolele platite murdaresc intentia. Daca sunt scrie bine, creativ, respectand stilul propriu si cititorii, articolele platite nu au de ce sa deranjeze.

    Cred ca e important ca, inainte de publica un articol platit, sa apara intrebarile: “oare cititorii mei vor gasi ceva util/interesant/placut in acest articol?” si “as publica asa ceva daca nu as fi fost platit?”.

    Reply
  2. Adrian Ciubotaru Post author

    Carmen, recunosc că uit adeseori acest reflex idealist: dacă nu aş fi fost plătit, aş mai fi scris acest articol?

    Este o întrebare destul de generală care s-ar aplicat, de exemplu, şi în cazul oricărei munci prestate îndiferent că eşti blogger, salariat sau politician.

    Reply
  3. Pingback: Spada reader #5 « « Spada

  4. Oglinda de Vest

    mda cred ca, daca un blogger se cunoaste bine pe sine si stilul poate scrie un advertiorial despre orice produs sau serviciu doar le folosim zilnic, fiecare cu calitatile si defectele sale, apropo vezi ca folosesti ambele tipuri de diacritice, google le prefera pe cele cu virgula desi cele oficial recunoscute sunt cu sedila

    Reply
  5. anda_elena

    Exista un pic de pacaleala – de vreme ce, oricat de personala ar fi scrierea, duce la niste link-uri cheie. Totusi, cititorii par sa se fi obisnuit cu ideea – in ceea ce ma priveste. Pentru ca imi simt acelasi stil si pentru ca nu exagerez cu laudele. Pentru ca n-as face reclame din care sa ma simt eu… patata.
    Plata financiara nu murdareste intotdeauna. In schimb, poate motiva. Motiveaza sa scrii mult si bine si in afara postarilor publicitare. Pentru ca reclamele sa nu para decat exceptii, chiar daca sunt o data la cateva zile.

    Reply
  6. Pato Basil

    Eu unul am observat ca publicul… cel putin venit din randul bloggerilor vad ca pe o ciuma “un advertorial”, poate o fi invidia poate nu stiu insa nu inteleg!

    Reply
  7. Pingback: Spada reader #5 | Spada

Leave a Reply to Carmen Albisteanu Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *