Fabricat în România este expresia unei incompetenţe şi manifestarea unui patriotism economic extrem de păgubos.
De ce nu cred în campaniile de genul acesta:
1. Majoritatea brandurilor româneşti de tradiţie nu mai sunt de mult autohtone. În valurile tranziţiei, multe firme româneşti au fost privatizate pe bani puţini şi cu scutiri umilitoare de taxe, iar ideea de a le sprijini artificial nu-şi are deloc rostul. (Arctic nu mai este de mult românesc).
2. Produsele de larg consum sunt în proporţie de peste 80% româneşti. Făinoasele, lactatele, carnea, legumele sunt de producţie internă. Se consumă oricum, fără nevoia unei campanii de sensibilizare. Nu cumpărăm lapte din Brazilia şi nici cartofi din Ecuador.
Au fost cazuri când exportăm cartofi, apoi îi importam şi reveneau pe piaţa internă la preţuri mult mai mari, însă aceste exemple sunt excepţii.
3. Încercările de a favoriza producţia internă au rezultate îndoielnice. În genere, pentru a proteja producţia internă o ţară introduce măsuri protecţioniste. Se măresc taxele vamale, produsele străine ajung foarte scumpe pe piaţa internă, iar oamenii cumpără produsele autohtone mai ieftine.
Genul acesta de măsuri îşi au rostul în stadiile incipiente ale economiei de piaţă (de exemplu, în primii ani după căderea sistemului comunist) şi au sens doar corelate cu alte măsuri.
A “favoriza” producţia internă înseamnă a oferi un sprijin artificial unui agent economic. E un fel de cârjă. Când te obişnuieşti cu o cârjă, mergi bine cu ea, însă nu mai poţi alerga fără ea.
A te favoriza înseamnă a te priva de şansa de-a te izbi în mod sănătos şi onest de mecanismele de autoreglare ale pieţei.
În anii ’80, piaţa americană a fost invadată de maşinile asiatice care erau ieftine, fiabile şi consumau puţin. În faţa acestei avalanşe, industria auto americană a intrat în panică. America s-au umplut de dealeri Toyota, cotele lor de vânzări au scăzut, iar industria auto au făcut presiuni ca guvernul SUA să ia măsuri protecţioniste.
SUA au făcut presiuni asupra Japoniei, au mărit taxele şi-au limitat numărul de maşini japoneze care puteau intra pe piaţa americană.
Au existat disponibilizări în industria auto, însă implicarea statului a salvat situaţia. Mai precis, a amânat implozia.
Au trecut câteva decenii de atunci, iar industria auto fiind “favorizată” a putut eschiva regulile pieţei. Descurajând concurenţa, te descurajezi pe tine.
SUA a rămas aceeaşi ţară care produce maşini imense, cu cilindree şi consum mare, maşini care în genere nu sunt competitive pe nicio piaţă externă.
Am să dau un exemplu pentru a se înţelege şi mai bine implicaţiile:
Standardul Euro 4 care se aplică în ţările comunitare este o utopie în cazul Americii. Cele mai ridicate standarde de poluare sunt în California care, după unele vorbe, este la nivelul Chinei. Iar China este sub nivelul Bulgariei.
Toyota Prius a ieşit dintr-o lume unde industria auto n-a fost favorizată în numele patriotismului economic.
Revenind, dacă majoritatea produselor de larg consum sunt autohtone, cum rămâne cu celelalte produse? Telefoane, televizoare, frigidere, maşini?
Aici decizia de cumpărare nu are nicio legătură cu patriotismul. Nimeni nu doreşte să se chinuie cu proasta calitate a unui produs în virtutea unei solidarităţi naţionale.
Loganul a avut succes nu pentru că este românesc (deşi există o conotaţie sentimentală), ci pentru că s-a dovedit o maşină fiabilă, pentru că există o reţea de service-uri, sisteme de leasing etc.
Motivaţia cumpărării a avut de-a face cu indici de calitate şi incentivare (abuzul lingvistic este ironic).
Nu-mi plac mobilizările de carton şi nici iniţiativele păguboase. Prefer doi zidari chinezi care-şi fac treaba în locul a doi muncitori români care nu-şi fac treaba.
Îmi place criza pentru că va dezumfla multe din bulele şi baloanele artificiale de pe piaţă, va curăţa sectoarele “favorizate” şi va plivi pe mulţi dintre noii şi degrabă îmbogăţiţi.
Pentru a termina în notă optimistă aş aduce aminte de industria românească de textile şi încălţăminte.
Acum câţiva ani, singurii pantofi pe care-i purtam erau fabricaţi la Suceava. Erau moderni, erau din piele, costau uşor peste medie şi intuiam că majoritatea producţiei lor lua drumul exportului.
Acum, această industrie este printre cele mai afectate. Comenzile de afară au încetat, producţia a scăzut, iar multe fabrici au fost închise.
Aş cumpăra îmbrăcăminte şi încălţăminte românească pentru că, exportând mare parte din producţia lor, aceste firme m-au convins că produsele sunt de calitate de vreme ce au reuşit să rămână competitive pe pieţe externe pretenţioase.
adrian, scuza mi intrebarea, dar “nu cred” este tot expresia unei incompetente?
http://www.realitatea.net/senatul-american-a-refuzat-sa-dea-14-miliarde-de-dolari-companiilor-auto_412976.html
macar s-au trezit intr-un final si au inteles ca din pacate la luatul castanelor din foc nu o sa mai puna tot timpul botul cate unu si altu (statu american)
oricum cred ca discutia e depasita de realitatea “cea adevarata” si anume ca a existat un interes clar inca de la inceput (’89) de a se trimite la dracu toata industria noastra si a se crea o piata noua de consumatori (=sclavi).
Ceausescu si-o luase oricum prea mult in cap, scapase de datorii, tranzactiona arme cu statele Orientului Mijlociu
si cate si mai cate. Romanul o ducea prost, dar Romania nu statea chiar rau. Acum romanul o duce bine, dar Romania e vanduta pe vreo 3 generatii. E rau, e bine? Eu zic ca e bine. Fiecare e liber sa isi creeze propriul destin, pe forte proprii.
Asa e, paduchii se cern si sunt lasati in urma.
Raman cei cu adevarat valorosi.
Volare nu este inca Zewa, dar politica celor de la Calarasi m-a facut sa cumpar brandul lor si cred ca acest brand se va apropia candva de Zewa. Si atunci voi alege Fabricat in Romania strict din patriotism
(pentru ca atat pretul cat si calitatea vor fi ca cele de afara)
jez, nu stiu daca s-au trezit intru-totul, 30 de ani au pompat bani in industria auto si lobby inca se va mai face in aceasta directie.
Uite: SUA se jură că „Buy American“ nu înseamnă protecţionism
As cumpara un frigider bun – o investitie la care urmaresti calitatea – indiferent de tara de provenienta.
Frumos spus si realist! Insa cred ca pe tine nu te vor asculta cei ce trebe sa auda, pentru ca ei nua sculta pe nimeni in general!
P.S. Langa “pantofii” tai eu as mai adauga, “servicii”! De ce? Pentru ca inca sunt ieftine si inca pot “revandute”, pentru ca piata nu e foarte dezvoltata! 😉
Ideea de baza nu era cat de romanesti sunt aceste firme, ci ca ele, existand in Romania, ofera locuri de munca romanilor…simplu…..
andreia, de acord cu tine. O firma cu actionariat strain este un agent economic romanesc (plateste taxe, creeaza locuri de munca, contribuie la PIB), insa nu aceasta este ideea de baza.
Pe motivul “locuri de munca romanilor” am avut o tranzitie atat de lunga si chinuitoare, cu aceeasi scuza s-au tinut in viata colosi industriali, s-au pastrat inertii etc.
sper sa traiesc ziua in care macar fii-mea sa nu poata spuna ca lumea lui Caragiale tine de contemporaneitate. (mi-a venit in minte discursul lui Catavencu cu “pana cand sa nu avem si noi falitii nostri?”)
exista calitate si in romania. da, criza o sa cearna, da, nu ne plac mobilizarile de carton etc. insa mi se pare ca suferim de o trista neincredere in produsele romanesti, cateodata doar pentru ca sunt romanesti. poate chiar concurenta ar trei incurajata in campaniile de tipul asta, ca sa incurajam “sinele”. tre sa fie ceva ceva in care credem… chiar si in economia romaneasca.
s’atunci ce sa beau, Danone pen’ca’i competitiv?
in toamna 2005, in Bucuresti, la ethos, pe teiul doamnei, erau vreo 6 feluri de smantana, toate gustoase si authotone; am vazut cu ochii mei cum rafturile au fost invadate de danone pana cand, in 2006, erau 2 feluri de smantana, danone cu shitberries si una autohtona.
mi’e clar ca atata vreme cat reclama se poate substituti calitatii, asa cum banul se poate substitui cererii sau ofertei, cei cu mai mult capital fac legile si stabilesc cand e zi si cand e noapte; in concluzie, nu ofer nimanui nici o garantie, am sa cumpar ce vrea brebu’ meu cand vrea trisca mea, da’ am sa’mi urmez simpatiile, am să cumpar pâine de la colţu’ blocului mai degrabă decât s’o iau de al kaufland: eu trăiesc între vecinii mei câtă vreme se recunosc între ei de vecini şi mă recunsoc de vecin.
apropos, care’i mecanismu’ de autoreglare al pietei? bula si fâsu’? wei, mă leşi? sfatu’ tău ar fi valabil dacă eficienţa ar fi direct palpabilă, da’ nu’i, ce palpezi tu e marketingu’, iaca exemplu: am luat o maşină de spălat cu bule, prin ’93, eu şi vreo 3 generaşii de chiriaşi s’au declarat mulţumiţi de calitatea ei, consumă de 10 (zece) ori mai puţin decât o maşină de spălat clasică, şi ghici ce, nu numai că n’am găsit aşa ceva nici în Germania, nici în Austria, nici în USA, da’ cu greu am mai găsit una în Romania (în Iaşi, nu în Bucureşti) în 2008 (nu voiam să cumpăr, voiam să văd dacă e competiţie pe bune 🙂 ).
aşa că fii tu mai catolic decât papa şi fie patria ta Microsoft sau Whirlpool, până la urmă o să’ţi mânci unghiile: dacă tot eşti conştient că industrie şi bănci au fost date pe nimic prin corupţie şi heirupism capitalist, prin presiuni politice şi manevre de marketing, de ce dracu’ ai mai scris asta? asta sună iar ca un extemporal pt. un interviu la o slujbă de PR. faci parte din generaţia ProTV? nu’i nimic, se poate corecta cu atenţie.
zici “majoritatea brandurilor româneşti nu mai sunt autohtone”, dacă tot gândeşti în branduri, sper că înţelegi atunci că faci şi mai dificilă crearea oricărui brand românesc cu genu’ ăsta de mesaje. alţii îs plătiţi la greu să scrie ce’ai scris tu aici şi tu scrii pe gratis, brava :).
patria, înţeleasă ca vecinătate, nu poate să dispară înainte de teleportare şi virtualizare completă.
“Încercările de a favoriza producţia internă au rezultate îndoielnice.”, citezi de undeva? producţia internă nu se naşte decât dac’o favorizezi: toyota a invadat nordamerica şi pen’că yenu’ a fost foarte jos în comparaţie cu dolaru’ şi pen’că lucrătorii de la toyota au înţeles care le e patria (firma în context capitalist). Firmele astea care au invadat lumea, au făcut’o cu ajutoru’ guvernelor lor, dacă nu înţelegi măcar asta eşti ca un nou’născut.
FIR este o marca inregistrata! De ce nu mentionezi asta in articol?
Ai putea sa contesti orice marca inregistrata in felul acesta.Pentru a pune pe un ambalaj(al unui produs)FIR trebuie sa indeplinesti standardele acestuia!
aldracu, la produsele de larg consum am precizat ca majoritatea sunt romanesti. Acestea se cumpara oricum.
Cand sensibilizezi oameni sa cumpere produse autohtone, tot marketing se cheama, degeaba te codesti.
“patria, înţeleasă ca vecinătate” nu se opreste la limita statului care ti-e emis buletinul.
“producţia internă nu se naşte decât dac’o favorizezi” am spus acest lucru:
“Genul acesta de măsuri îşi au rostul în stadiile incipiente ale economiei de piaţă “.
Am dat exemplu de industie auto care a fost favorizata doar ca sa supravietuieasca, iar nu ca sa devina competitiva.
In cazul specific romanesc, a favoriza firme care fabrica produse slab competitive este pagubos, iar a favoriza firme care fabrica produse competitive inseamna a le suplini departamentul de marketing.
ioana, prejudecata “tot ce e romanesc, e prost” este o alta discutie.
“aldracu, la produsele de larg consum am precizat ca majoritatea sunt romanesti. Acestea se cumpara oricum.”
nu, chiar dacă smântâna din containeru’ Danone e de origine românească, ce treabă are Danone cu asta? păi aşa vine: dacă vreun furnizor românesc face nazuri, vrea preţ mai mare, atunci danone aduce smântână din Olanda, ori dacă plătesc ceva, plătesc să’i dezvolt p’ăştia de la care pot să iau smântână dacă merg pe jos. adică: competiţia sănătoasă e’ntre vecini, nu între vecin şi dracu’ d’aiurea. dacă am de ales între 6 tipuri de smântână românească, aia e competiţie, dacă e’ntre Danone şi una românească, deja mi’ai modificat vocabularu’: e, de fapt, război.
“Cand sensibilizezi oameni sa cumpere produse autohtone, tot marketing se cheama, degeaba te codesti.” După ce m-au năclăit ăştia cu marketingu’ lor, marketingu’ local nu e mai jalnic, ori asta pari tu să insişti pe.
““patria, înţeleasă ca vecinătate” nu se opreste la limita statului care ti-e emis buletinul.” întocmai, da’ n’am ajuns la teleportare şi virtualitate absolută încă, mai domol…
““producţia internă nu se naşte decât dac’o favorizezi” am spus acest lucru:
“Genul acesta de măsuri îşi au rostul în stadiile incipiente ale economiei de piaţă “.” genu’ ăsta de măsuri îşi au rostu’ tot timpu’, hoţii strigă “hoţii”.
“Am dat exemplu de industie auto care a fost favorizata doar ca sa supravietuieasca, iar nu ca sa devina competitiva.” şi cum poţi deveni competitiv dacă nu supravieţuieşti: prin ’96 am scris o scrisoare deschisă spre PM, Parlament, Preşedinţie, semnată de aproape toţi cercetorii din IFT Iaşi, în care ceream ca guvernu’ să oprească tăierea ca prostu’ de fonduri, să conserve cercetătorii; n’a mişcat nimeni nimic, acu’ nu mai sunt în ţară decât acei semnatari care acu’ bat spre vârsta de 60 ani. d’aia zic, atenţie.
Când aud de produse “slab competitive” vreau să văd un tabel 3D cu lista de calităţi pe orizontală, numele producătorilor pe verticală şi sprijinu’ public (mâna statului) în adâncime. Atunci o să putem alege amândoi fără mare scandal, pân’atunci, politicienii au dat o ceaţă şi tu ai dat o ceaţă contra şi gratis pe mâna patriilor multinaţionale.
asa, şi n’aş fi zis de danone dacă n’ar fi apărut ş’aci (sub brandu’ dannon parca), chiar anu’ trecut la 4 luni după ce’am ajuns, parcă mă urmăresc 🙂 ei, şi ca să mai nuanţez mesaju’ tău, iaca pt. smântânile pierdute din Ro, şi pt. iaurturile locale (erau vreo 3 tipuri) care au disparut în favoarea lu’ danon cu shitberries, io promit că n’am să cumpăr o firimitură de danone sau variatiuni de’ar fi să crăp de foame; de patriotismu’ ăsta n’ai vorbit încă 🙂
Despre industria românească de textile şi încălţăminte eu pot sa confirm tot ce ai scris acolo pentru ca mai toata familia din partea mamei lucreaza in domeniu 😐
o nemtoaica nu cumpara pantofi frantuzesti, chiar daca sunt mai frumosi.
adi, mi-ar placea intr-o zi sa te vad militand pentru o cauza pierduta.
şi încă ceva: capitaliştii cu leverage bagă fitilu’ că statu’ să nu se bage, natural că hoţu’ nu vrea poliţie prin preajmă.
statu’ (nu cel din Ro, neapărat 🙂 ) e acolo pen’ că tu l’ai pus să rezolve ce tu nu poţi rezolva, e delegatu’ tău, al meu, al vecinului; aşa că mesaju’i: “bei statule, dacă tot zici “fabricat în Romania”, cu ce standarde de calitate vii în mâna stângă când sprijini cu mâna dreaptă o industrie sau alta? care’i logica ta, bei ministrule de X, dă’o’ncoace s’o iau la criticat niţel, ce faci tu cu banii mei? bei ministrule, ai citit tabelu’ ăla 3D?”
rezultatu’ tranziţiei în Ro e c’au plecat vreo 2 generaţii să lucreze pt. competiţie, am devenit şi noi ortodocşi când au cucerit turcii bizanţu’.
Eu sunt genul de consumator care isi vede de interesul propriu, pe banii personali. Port cu drag bocanci de la BIT (Bontimes), asa cum port Adidas sau Nike. Ma imbrac si cu haine romanesti, cand imi place modelul si imi “vine” bine toala. Cumpar produse alimentare care imi plac (majoritatea sunt romanesti). Am si de la “altii”, cand cele autohtone nu ma incanta neaparat, dar din fericire la faza asta inca stam bine.
Conduc insa Opel pentru ca nu cred in Dacia sub nicio forma. Am Whirlpool, Indesit si alte “brenduri” de genul asta pentru ca nu doresc sa incerc produsele de gen romanesti. Nu stiu ce hram mai poarta Arctic de pilda, dar modelele pe care le-am studiat nu veneau deasupra de cele cumparate, asa ca iar am ales produse straine.
Imi displace insa ‘patriotismul’ asta fortat. Atat timp cat produsul este calitativ, il cumpar cu drag, orice natie ar avea. Dar nu imi voi schimba preferintele sau renunta la calitatea pe care o doresc numai pentru ca li s-a trezit conducatorilor iubiti dragostea de tara.
Mi-a luat ochii o camesa faina pe a carei eticheta (am ceva dubii ca asa i se spune) am descoperit abia cateva zile mai tarziu “Made in Romania”. E impecabila (material, cusaturi, tipar), portocalie, raiata si cica pretul “obisnuit”, de pre-sezon, ar fi fost 100 $ (canadieni). No, e o treaba, mi-am zis… sa incolteasca samanta patriotica, nu alta!
P.S. Oameni buni, exista oare vreo posibilitate de a-l potoli pe acest Satirikon WordPress Com?
al dracu, produsele romanesti au o imagine proasta pentru ca au fost produse de agenti economici favorizati. Agenti economici care au fost lasati sa scoata pe piata produse slabe.
generatiile alea au plecat pentru ca s-au saturat sa fabrice tractoare pentru pietele din lumea a treia.
brontozaurel, ar trebui sa facem o lista alba cu firmele romanesti care merita “incurajate”.
earthwalker, daca frate-miu imi vine mere stricate si un albanez imi vinde mere bune, ce crezi c-as cumpara?
“am devenit şi noi ortodocşi când au cucerit turcii bizanţu’” este eternul contra-timp cultural romanesc. Buna replica!:)
Dojo, ma bucura mentalitatea ta:)
outwest, foarte tare. satirikonul a fost suportat mecanismele concurentiale ale comentarilor:)
Smantana romaneasca de pe rafturi este buna pentru ca a suportat competitia Danone. Daca Napolactul ar fi fost favorizat, ti-ar fi pus pe raft lapte pasteurizat cu tehnologia anilor ’60 la preturile anilor 2000.
oops, ăsta’i un blog “Făcut în Romania”
adrian,
cu toata stima pe care ti-o port, sunt nevoita sa te contrazic cel putin intr-o privinta: produsele de larg consum, si ma refer ca si tine la produsele alimentare, sunt in proportie de 80% produse din import.
este un domeniu pe care personal l-as incuraja si proteja. cu masuri reale intr-adevar, nu cu masuri menite sa protejeze firma x sau y, ale carei actiuni sunt detinute de unchiul sau nepoata de-a 5-a. din nefericire, prin bugetul adoptat zilele trecute tocmai acest domeniu a fost fiscalizat in plus. deh, daca nepoata nu vinde grau 😀
am strans, destul de tarziu, bradul de craciun ….intr-un moment de pura plictiseala , am numarat luminile din brad.…pe cutie , made in china, scrie “100 luces” insa pe brad nu erau decat 99….Ori ei mint , ori chinezii incep sa numere de la zero….al dracului economie de piata, socialista!!..Nu cred în “Fabricat în China… 😛
nu exista branza macedoneasca (f buna, realmente) sau romaneasca prin vest, m-am chinuit prin Italia numai cu feta greceasca, singura cu gust acceptabil (pt. mine) de pe piata italiana. cum de statul roman (sau macedonean, poftim!) nu negociaza aparitia unor marci bune pe piata europeana, asta trebuie negociat la sange, nu poti exporta altfel. in schimb, accepta tot felul de tampenii de pe la ei (Danone e una dintre ele, mult, f mult contestata la ea acasa, in Peninsula) si pune sula in coasta unora dintre ale noastre (aldracu, esti norocos, io de 3 ori din 4 nimeresc branza romaneasca proasta, dar a 4-a oara nimeresc una al dracului de buna). au disparut destule produse romanesti bune, probabil nu le-a priit jocul la glezna, sau “competitia” cu unele produse romanesti premiate prin masuri favorizante de guvern… sau nu or fi dat spaga cine stie pe unde…
Pingback: Nu cumpăraÅ£i produse româneÅŸti! «
alegerea produselor fabricate in Romania in conditii asemanatoare de pret si calitate cu cele din import
Cred că o atitudine pozitivă faţă de produsele româneşti e de preferat. Nu e vorba că i-am îmbogăţi nemeritat pe producătorii şi comercianţii români (vezi Doamne în dauna celor străini), pentru că a avea români mai bogaţi nu e nici pe departe un lucru rău, ci e chiar un avantaj, e chiar esenţa oricărui proiect statal şi social, aceea de a crea premisele bunăstării generale. Îmbogăţirea unora dintre noi nu înseamnă neapărat sărăcirea celorlalţi, ci mai degrabă faptul că munca îşi are preţul ei, că efortul este răsplătit, că se crează un anume capital autohton, indispensabil supravieţuirii oricărui stat şi că, până la urmă, pe bazele unei solidarităţi naţionale de care trebuie să fim cât mai preocupaţi, bunăstarea unora se va răsfrânge mai devreme sau mai târziu, într-un fel sau altul, şi asupra celorlalţi. Ştiu că la noi primează, de multe ori, filozofia “să moară şi capra vecinului”, dar dacă tot nu putem scăpa de atitudinea asta, ce-ar fi să-i considerăm vecini pe cei de peste graniţe şi, atunci când ne întâlnim cu capra unui român de-al nostru, să nu-i dăm în cap, numai ca să nu aibă nici el capră, dacă nu am nici eu.
Salutare.
Tarziu, dar m-am trezit si eu ca e important cu adevarat sa cumparam produse romanesti din multiple motive.
1. la produse alimentare, chiar si cele fortate sunt mai putin chimizate decat orice vine din import.
2. la produse de larg consum diferenta de calitate nu este semnificativa. La confectii si incaltaminte, de ex. stam chiar mai bine decat multe firme din alte tari.
3. circuitul banului in plan intern ne favorizeaza, plus ca orice bun cumparat de aici inseamna salariu pentru cel ce lucreaza in domeniu si bani la buget (local / de stat / asigurari etc.)
4. in ultima vreme piata romaneasca este invadata de produse fabricate in Asia (china, india etc.), sub marci occidentale si in conditii de buna calitate, cu tehnologie moderna inglobata in ele. Acest lucru inseamna crestere economica pentru tarile producatoare.
Cel care dezvolta expansiune economica, dezvolta ulterior expansiune culturala. Daca lucrurile isi pastreaza ritmul de evolutie, poate moschei mai multe decat avem deja in tara n-o sa mai avem. Cu certitudine suntem insa la un pas sa ne trezim in cativa ani cu 300 de temple budiste pline de galbejiti cu ochii oblici si tuciurii care ne aduc de la ei din tara tot ce ne trebuie noua sa cumparam. asta se numeste ocupatie economica, pentru ca ei vin in calitate de “oameni de afaceri”, si sfarsesc ca localnici. Au si de ce. tara-i bogata, teren de dezvoltare este iar organizare si administratie… IOC!
Cel mai mare dusman al românului,este tot românul.Dupa ce ca industria lasata de comunism a fost taiata la fier vechi..in loc sa ne ajutam macar,sa ramana(si asa putinii)bani in tara,noi spunem..nu cred in produsele romanesti.Nu cred ca exista tara cu mai multa dusmanie in interior decat in România.Poate e mai bine ca banii sa mearga ca si pana acum tot catre cei bogati din afara.Germania a ajuns nr.1 in Europa pentru ca nu si a devalizat industria si ulterior a cumparat totul din afara tarii.