Acest articol este continuarea De ce Universul este cuplat la dorinţele noastre? şi va vorbi din perspectiva personală a cuiva care ţine un blog de mai mult de patru ani de zile şi are conturi active pe diverse reţele sociale.
Social Media este autostrada unde care pasiunile mele devin filtre sociale prin care periez zilnic informaţie şi persoane. Dacă înainte puteam comunica o pasiune doar în cerc restrâns, acum o pot comunica – prin blog, de exemplu – către mii de oameni. Astfel, pasiunea mea devine un semnal foarte puternic aruncat în mediul social din jurul meu.
O mică precizare. Când spun “mediul social din jurul meu” sau “am grijă cum mă port în societate”, înţeleg că societate poate însemna şi mulţimea cititorilor mei, la fel cum mediul social poate însemna şi mulţimea prietenilor de pe Facebook. Prin urmare, prezenţa mea în social media trebuie să comporte aceleaşi rigori după care ar trebui să mă ghidez şi în viaţa reală.
Dacă înainte doar un grup restrâns (familie, prieteni, colegi) se puteau roti în jurul dorinţelor mele exprimate social, acum am şansa să prind în dorinţele mele un cerc de oameni mult mai larg.
Teoria mea este următoarea: Universul este strict universul social (format din oameni, dorinţe şi idei), iar prin social media mi-au crescut puterile de-a influenţa acest univers. Exemplificând, printr-un blog manipulez (nepeiorativ) mai multă energie socială decât în lipsa lui. Mai multă energie socială înseamnă mai multă responsabilitate, iar unde este mai multă responsabilitate, există şi un risc mai mare de-a o da în bară.
Când dorinţele noastre şi implicit temerile noastre pot – cu ajutorul instrumentelor la îndemână (în cazul de faţă, un blog) – manipula atât de multă energie socială, e uşor de înţeles de ce fraza Universul conspiră la îndeplinirea dorinţelor noastre nu este doar o frază optimistă, cât una destul de gravă şi încărcată de multe mize.
În acest context, o altă idee devine interesantă: social media extinde graniţa Universului nostru şi, prin urmare, adaugă nişte nuanţe şi dimensiuni noi relaţiilor umane. Prin urmare, nu ar fi prea deplasat să concluzionez că social media se înscrie pe un trend de învrăjire a lumii în care trăim. Sintezele spirituale pe care internetul le poate înlesni sunt doar o problemă de timp.
Socializarea este gretoasa. Social media este o invazie a socializarii gretoase in internetul care pina atunci era liber de asa ceva.
Dragă Jack, argumentele tale sunt imbatabile:)
O singura observatie am, anume folosirea cuvantului “manipulare”. Daca cei care mai au cateva texte de specialitate la activ pot intelege faptul ca manipularea nu este intotdeauna arma de temut a mintilor bolnave, nu stiu cate persoane din alte cercuri sociale patrund termenul prin prisma neconspirationista.
M-as fi limitat la “influenta”.
Inteleg ca articolul este scris, evident, din perspectiva unui emitator care a depasit stadiul “colaborarii”, sa-i spunem, prin social media. Pentru cei care inca mai au resursele de a interactiona relativ egal cu mai toate punctele din cercul de influenta, nu stiu in ce masura se mai poate aplica teoria de mai sus.
Sa ma fac inteles: din text reiese viziunea celui care sta deasupra celorlalti. Probabil cativa termeni au dus la conturarea asta. Daca nu a fost intentionat tabloul semizeului, atunci presupun ca se poate considera premisa ca fiind mai generoasa.
B, Într-adevăr poate alegerea unui alt cuvânt ar fi fost mai inspirată, deşi am specificat că nu-i folosită nuanţa periorativă.
N-am scris textul gândindu-mă la gradul meu de implicare în social media. Mi se pare ca ideea este valabilă pentru toţi – din această cauză a şi sedus pe mulţi.
Indiferent cât de implicat eşti, arunci semnale sociale în jurul tău, mişti anumite “energiiŢ, primeşti înapoi în funcţie ce ceea ce oferi etc.
In comentariu am plecat de la premisa ca fiecare expunem propriul mod in care vedem lucurile. Pe scurt am abordat perspectiva teoriei paradigmelor.
E adevarat ca fiecare se regaseste in articol in functie de pozitia pe care o are pe scara influentei.
Sunt de acord cu sublinierea efectului de reciprocitate accentuata pe care o au social media. Cand faci un bine vei primi mai mult si mai repede decat in – sa-i spunem conventional – “offline”. Iar atunci cand ai facut ceva mai putin etic ti se va atrage atentia mult mai repede si mai intens.
O idee interesanta pentru un studiu ar fi “cum ne dam seama cand aceste “energii” sunt folosite in scopuri lipsite de eleganta”.
rigorile sau… principiile dupa care ma ghidez se afla listate in citatele personale. mai ales ca la mine se confunda destul de des omul cu artistul. dar de cele mai multe ori din punctul altora de vedere 🙂
mai devreme scriam ceva legat de social media si s-a legat cu o intrebare pe care am vrit sa ti-o adresez de cateva zile incoace, tine de comunicare 🙂
Totul depinde de influenta 🙂