Am trăit să o simt și pe asta: un concert de tango ascultat în primul rând, întins pe nisip și rezemat de un buștean. Mă uitam în jur cum trăia publicul muzica și o vedeam pe Irina Margareta Nistor cerând o foaie de hârtie pentru a-și așterne inspirația, un cuplu pierdut în propriul ritm dansând pe iarbă sau un grup de împătimiți (puțin amețiţi, e drept) care scandau – spre deliciul publicului și al artiștilor de pe scenă – ca într-o galerie de fotbal după fiecare interpretare.
Însă nu despre concertul de tango vreau să povestesc aici, ci despre un film extrem de criptic despre al cărui mesaj regizorul nu a vrut să povestească prea multe, lansând invitaţia către public de a veni fiecare cu propriile interpretări. […] Citeşte toată povestea pe pagina de Facebook Vodafone Buzz.
Pentru a citi cronicile celorlalţi bloggeri acreditaţi la ANONIMUL şi pentru a participa la concursurile zilnice, intră pe pagina aplicaţiei Cinefili în Deltă.
Dar mie mi se pare, asa, la prima vedere de copil lenes, ca in titlul tau tu tragi, in stil oarecum jurnalist-senzationalistic, o concluzie totusi gresita: cum o sa fie “cele mai bune povesti” alea pe care nu le intelegem ?
Chiar tu scrii in articolul ala despre regizorul respectiv ca “MIZA și subiectul filmelor sale sunt poveștile pe care nu le înțelege și unde suita de INTERPRETARI nu se oprește niciodată”.
Cred ca mai corect, de fapt mai CLAR ar fi fost de spus: “cele mai bune povesti de SPUS sunt cele pe care nu le intelegem”, cu clarificarea ulterioara ca incepand sa facem acea actiune de a spune, de a nara, o poveste la inceput obscura, reusim totusi, prin actiunea noastra participativa de ASCULTARE si ulterioara INTERPRETARE, sa INTELEGEM totusi in final ceva despre lumea povestii si in mod ideal si despre lumea noastra proprie, sa ne formulam deci o INTERPRETARE in functie de ochii nostri prin care privim povestea, si in mod ideal sa ne dam seama, deci sa INTELEGEM in plus ca o poveste poate fi interpretabila si ulterior explicabila-inteleasa, in diferite feluri in functie de noi, de ochii nostri, deci asta ne va ajuta sa ne dam seama si despre noi un pic mai mult, si vom avea si ceva de inteles si ceva de invatat din asta.
Sau poate ca, in mod mai simplu si direct, ar fi trebuit adaugat in mod etic “modificatorul” semnal “unele”, adica, “Unele din cele mai bune povesti sunt cele pe care nu le intelegem.”
Deci eu doream sa reiasa mesajul optimist al ofertei POSIBILITATII INTELEGERII care exista intr-o “cea mai buna poveste”, nu asa vag spus cum ai zis tu in titlu, deoarece exista pericolul REAL al unui potential cititor mai superficial si mai lenes asa ca mine sa traga concluzia GRESITA ca “anumite chestii care sunt obscure si/sau neinteligibile trebuie neaparat sa fie si de calitate”.
Ca NU E LOGIC sa spui asa ceva, si este si detrimental, cred eu, sa spui asa ceva. Dar sunt sigur ca tu nu ai avut aceasta intentie ! Doar mi-a sarit mie in ochi, ca eu gandesc asa la nivel mai concret si mi-e si lene uneori sa citesc si restul.
Si uite asa, pot sa povestesc eu despre mine, (ca tot imi place sa fac asta, atat la mine pe bloguri, cat si pe blogurile altora), de exemplu, cum mi-a format eu o parere proasta automata, si, acum recunosc, prejudiciala, despre filozoful Nietzsche, de exemplu, fara sa fi citit nimic din cea a scris in afara de zicala aia senzationalista “D-zeu e mort”, plus faptul ca nazistul Heidegger a zis ca-l admira f. mult pe Nietszche, plus faptul ca din punctul meu de vedere toti filozofii sunt niste sadici care au hang-ups despre sex, nemaivorbind ca stiam si eu, ca mai toata lumea, ca Nietzsche chiar era nebun.
Noroc ca m-am simtit obligat recent din cauza unui scriitor norvegian sa caut despre Nietzsche pe wikipedia si am aflat ca pana si presedintele liberal progresivist american Teddy Roosevelt a admirat unele scrieri ale sale, cat si presedintele conservator Gen. Charles de Gaulle la fel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
Si uite asa, abia dupa cativa ANI buni mi-am dat eu seama ca trebuie sa gandesc uneori mai nuantat, si sa nu fiu chiar asa de lenes si sa mai deschid macar o enciclopedie inainte sa trag concluzii despre ce vad scris eu uneori prin unele publicatii sau pamflete cultural-jurnalistice europeene de larg consum care imi provoaca palpitatii.
Nu va mai spun despre Machiavelli ce parere proasta am avut doar din cauza ca unii mai recenti i-au citit doar 1/4 din ce-a zis si au folosit de acolo doar ce le-a convenit lor ca sa-si justifice anumite actiuni doar fata de sine insisi si fata de altii la fel de lenesi ca mine, nemaivorbind despre parerea proasta pe care o am eu in general fata de aia pe care ii cheama Niccolo sau Nicole, si pe care ii consider automat delincventi numai cand aud cum ii cheama !
http://en.wikipedia.org/wiki/Machiavelli
Iar cand am auzit pe unii pe YouTube spunand chiar unor studenti intr-o lectie ca Rousseau a inspirat miscarea hippy era sa lesin. O fi inspirat si revoltele recente din Londra saracul, ca doar se stie ca era subversiv genovez !
http://en.wikipedia.org/wiki/Rousseau
Eu zic astea doar pt. ca pe net citesc multi copii lenesi asa ca mine, care maxim 14 ani in week-end si intre 8 si 12 ani in timpul saptamanii, de aia zic. Ca sa nu traga concluzia aia gresita ca un tip aparent simpatic, (ca tine de exemplu), ar putea pune titlul ala deoarece ar putea chiar gandi sau chiar, mai rau, promova ca obscurantismul, sau confuz-ul, ilogicul sau irationalul ar avea vreo valoare “suprema”. Ca NU au. Valoarea rezida in CLARIFICARE si INTELEGERE sper, eu, luminat-rationala. Dar asta NU insemna ca ochii sufletului cultural nu au valoare. De aia si exista ARTA sa descrie si sa lumineze mai bine NEINTELESUL sau NEINTELIGIBILUL pentru noi, astfel incat sa il putem Simti-interpreta-INTELEGE si emotional-afectiv, nu numai pe plan rational. Si de aia sunt si foarte populari pictorii, fotografii, si regizorii care folosesc in mod talentat clar-obscurul.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chiaroscuro
Deci cele mai bune povesti sunt cele universal POTENTIAL INTELIGIBILE, dupa parerea mea.
Si dupa aia putem sa ne gandim si sa povestim si despre sufletul turc. (Despre Republica Turca in general poate o sa mai vorbim mai incolo, la toamna, la grupa mare de la gradinita MAE. Iar despre poporul turc profesionist si metodele de tip clasic-romantic de contrainteligenta ofensiva intrebuintate de dansii vom vorbi, in mod ideal, daca o sa mai am timp si de lucruri serioase cata vreme eu ma simt obligat sa imi pierd vremea cenzurand pe altii, cu elevii cls. 5 de la SRMCC, scoala romana de metode de contrainteligenta de la Cluj, si cls. 6 de la SRMIC, scoala romana de metode de inteligenta de la Caracal).
P.S. SCUZE masive fata de popoarele locuitoare in Confederatia Elvetiana si in Republica Italiana ca am zis ca Rousseau a fost “subversiv genovez” in loc de “subversiv genevan”, cum ar fi fost corect, dansul fiind nascut la Geneva, acel oras-stat protestant, la acea vreme, afiliat vechii Confederatii Elvetiene, oras aflat si la acea vreme TOT la aproximativ 290 km catre nord-vest de orasul port in prezent italian Genova din regiunea italiana Liguria, orasul natal al unuia din parintii fondatori ai companiei Moto Guzzi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Liguria
http://en.wikipedia.org/wiki/Genoa
http://www.youtube.com/watch?v=9H1AEhbXHPw&playnext=1&list=PLD95F8294E5718A89
http://en.wikipedia.org/wiki/Geneva