Poate fi trasă vreo concluzie pozitivă în urma rezultatelor de la BAC 2011?

34 Flares 34 Flares ×


Întrebarea din titlul am adresat-o ieri pe Facebook, iar răspunsurile au fost pe măsura provocării. Înainte de a culege câteva răspunsuri primite, dincolo de tonul alarmist, bășcăliile create și căutarea vinovaților în toate direcțiile, vreau să precizez trei lucruri:

1. Nu înțeleg stupoarea multora cu privire la rezultatele slabe. Situația era la fel de proastă și anul trecut, și acum doi ani, și acum 5 ani, doar că nu s-a reflectat în rezultatele oficiale. Sunt o mulțime de licee care anii trecuți aveau o rată de promovabilitate la BAC de 90%, iar anul aceasta abia au scos 15-20%. Cum este greu de crezut că, de la un an la altul, calitatea învătământului a scăzut brusc, concluzia este simplă: situația era la fel și în anii trecut, doar că anul acesta s-a văzut. Anul acesta s-au ascuns mai puţine lucruri sub preş.

2. Nu există o generație Google sau Facebook. Elevii de azi nu sunt mai proști sau mai inculți decât cei de ieri. În 1999 când am dat eu BAC-ul, mentalitatea dominantă era următoarea: de bine, de rău, cam toţi vom lua bacul. Totul se calcula la grămadă, repentenţii erau trecuţi din încheietură şi aproape nimeni nu era lăsat să termine liceul fără o diplomă de bacalaureat.

3. Problema nu este doar a elevilor, a profesorilor, a părinţilor sau a sistemului de învăţământ. Este o criză sistemică la nivelul întregi societăţi.

În timp ce societatea s-a schimbat, în timp ce viitorul se schimbă de la un an la altul, sistemul de învătământ nu a reușit să se calibreze pentru noile provocări. Elevii observă o prăpastie din ce în ce mai mare între şcoală şi lumea în care trăiesc, părinţii nu sunt pro-activi în educaţia copiilor, iar legea învăţământului a fost modificată de 39 de ori între 2000-2010, spune Vlad Petreanu (tablou care conturează mai mult ideea unei cărpeli decât o reformă structurală).

Mai mult, în toată lumea, sistemul clasic de învăţământ are probleme. Este un sistem moștenit din secolul XIX, gândit în urma revoluției industriale să scoată viitori muncitori și cetățeni pe bandă rulantă. Acum, școala pregătește elevii pentru o economie care nu mai există, modelele sunt altele, iar mass media prezintă indivizi care au reușit în viață în ciuda sistemului de învățământ (de la Bill Gates, Woody Allen și alte staturi hollywoodiene la Gigi Becali sau Vanghelie).

Câteva răspunsuri (vezi întreaga conversație):

Atâta timp cât se evidenţiază nonvalorile, de ce să aşteptăm absolvenţi valoroşi?

ma simt cel putin ciudat ca la 26 de ani sa pot spune cu mana pe inima “pe vremea mea se facea scoala.”

in sfarsit oglinda societatii e curata 😮 oglindire perfecta conforma cu realitatea

De 20 ani, subliminal, i-am învăţat pe copii ca intelectualii mor de foame, că şcoala nu foloseste la nimic, că e important să fii şmecher şi să ai tupeu…de ce avem pretenţii la altceva?

Un profesor: Din păcate, dezastrul de anul ăsta e doar un semnal de alarmă, TARDIV, după părerea mea. Aşa cum a fost şi cel de anul trecut-pentru că, la momentul ăla, notele au fost cele mai mici din istorie, aşa cum se întâmplă acum

Practic sistemul nu s-a schimbat prea mult de o perioada destul de indelungata, a primit doar niste “facelift”-uri.

Mie in liceu mi s-a predat html intr-o ora si a trebuit sa prezint un site ca sa primesc nota. La faculta afara din tara..acelasi html mi s-a predat in 2 saptamani..e efectiv penibil ce se cere in Romania.

Foto: gandul.info

34 Flares Twitter 0 Facebook 34 34 Flares ×

9 thoughts on “Poate fi trasă vreo concluzie pozitivă în urma rezultatelor de la BAC 2011?

  1. Ana

    Iti voi raspunde la intrebarea din titlu.

    Da, exista si o parte pozitiva.

    Noi, cei care am luat examenul de Bacalaureat in mod cinstit, pentru c-am invatat pe branci in liceu, suntem cei care vom avea si la 50-60 de ani o paine sigura.

    Cutuma conform careia daca ai trecut de 35 de ani, nu te mai angajeaza nimeni si-a pierdut valabilitatea de multa vreme. Nu vor fi suficienti oameni capabili sa ne inlocuiasca. Mie mi se pare un lucru tare bun.

    Stiu, e cam cinic 🙂

    Reply
  2. MeetTheSun

    Eu nu inteleg ce atatea discutii la tv si atatea dezbateri fara sens. Stiam ca adevarul doare si ar fi bine sa stim sa mai si pierdem, adica sa analizeze fiecare ce si unde a gresit si sa schimbe ceva pentru anul viitor.

    Si cand ma gandesc ca toate acestea s-au intamplat pentru ca s-a limitat furatul, ma apuca jena cand ii vad pe cei ce cauta vinovatii. Toti suntem, societatea intreaga, si asta ar trebui sa fie o lectie de la 18 la 60 de ani.

    Reply
  3. anda_elena

    Notele mai mari din anii trecuti erau “ajutate” de probele orale – la care se primea tot nota si care contribuiau la media finala.

    Desi, esecul din acest an a fost ceva de genul “ca sa va arat eu voua!”, el are si cateva aspecte pozitive.
    * sperie pe unii elevi, ca sa mai puna mana pe-o carte;
    * constientizeaza pe unii parinti – sa se ocupe de copiii lor;
    * anuleaza sistemul: “las-o, ba, ca merge-asa!”;
    * demonstreaza ca hotia se plateste;
    * …

    Eu cred ca un elev care pica la bac nu a meritat sa treaca dintr-un an in altul si sa ajunga pana in clasa a XII-a.

    Reply
  4. web hosting

    Concluzia pozitiva e ca in ritmu asta

    100 mii absolventi 300 mii locuri la facultati o sa se mai linisteasca si nebunia cu facultatile daca statu nu ia masuri

    In alta oridine de idei : avem nevoie si de muncitori chelnari etc …

    Reply
  5. Nebunia

    E jalnica situatia, insa nu e capatul lumii sa pici acest examen, multi luandu-l mult prea extrem ( vezi cazul elevului ce s-a sinucis )…

    Orice incercare de a repera faptul ca de pe bancile liceelor ies numai analfabeti, se va putea vedea abea peste 10 ani, asa ca probabil nu se va face nimic, ca ce rost ar avea daca tre’ sa asteptam atat pentru o schimbare, nu?

    Reply
  6. Dorin

    Nimic nu e ‘tardiv’. Se mai pot schimba lucruri. Și zic eu că e primul mare pas în direcția însănătoșirii școlii românești.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.