Ghid de utilizare: Cum te poate ajuta Facebook?

102 Flares 102 Flares ×

Pornesc acest articol de la premisa că Facebook este un instrument fantastic și poate crea valoare dacă este folosit în mod inspirat și coerent. Dacă este folosit în mod iresponsabil, devine redundant și se va dovedi curând o mare pierdere de vreme.
web2pillows

Mi-am făcut cont de Facebook acum doi ani, însă abia în ultimul an am început să îl folosesc intensiv. Voi prezenta mai jos pentru ce folosesc Facebook (obiectivele mele) și cum procedez pentru a-mi atinge aceste obiective (recomandări).

Obiective

1. popularizarea articolelor de pe blog: postez articolele pe wall pentru a anunța că am scris ceva nou, pentru ca ideile mele să fie citite și date mai departe de către un public la care nu ajung în mod direct cu blogul.

2. personal branding: la un nivel mai simplu sau mai elaborat, toți urmărim – printre alte lucruri – obiective care țin de imagine, credibilitate și reputație. Atâta timp cât trăim într-un univers social aceste coordonate se contabilizează și pot schimba destine. Am atât profil personal, cât şi o pagină proprie pe care o voi activa în curând.

3. un canal de promovare pentru propriile proiecte: grupul, pagina, posibilitatea de a crea evenimente, distribuirea ușoară – chiar virală uneori – a anunțurilor, conturarea unei comunități.

4. dorința de a interacționa activ cu ceilalți
: cunosc persoane noi prin intermediul Facebook, la fel cum am cunoscut oameni pe twitter sau prin intermediul blogului. De asemenea, schimbul de idei, interacțiunea cu cei care îmi împărtășesc valorile și comunicarea simplă a afinităților joacă un rol important.

5. dezvoltarea personală: Facebook poate deveni o unealtă pentru propria evoluție. Îți poate face viața mai plăcută și, nu în ultimul timp, să îți poate oferi șansa de a trăi experiențe creative.

Recomandări:

1. Este nevoie să oferi informații reale despe tine însuți. Vremea pseudonimelor, a nick-urilor sau a oricăror nume de scenă a trecut. Web 2.0 înseamnă conectarea pe baze reale la ceilalți. Poți folosi un nume fals, îți poți pune o poză cu un animal totemic, o plantă misterioasă, un colț de clădire sau copil drăgălaș, însă reușești astfel să te privezi de experiențe autentice şi vei descoperi sensuri periferice și oameni îndoielnici.

Folosind date false în înteracțiunile cu ceilalți – pe Facebook sau în general – reușești performanța ca raportul dintre timpul investit și beneficiile rezultate să îți fie întotdeauna defavorabil. Dacă spui tuturor că ai nevoie de portocale şi ţie de fapt îţi plac bananele, ghici ce vei primi?

2. Este nevoie să oferi mai mult decât primeşti. Am tot repetat-o: dacă oferi puțin, primești puțin. Mobilizarea pentru a oferi mai mult decât primești produce atât dezvoltare personală, cât și mici puncte pentru propria karma.

Pe scurt, nu rămâne dator, oferă mai mult şi treci mai departe. A fi generos transmite un semnal de încredere care înlesnește interacțiunea pe toate planurile. În plus, orice investiţie în propria generozitate te aduce cu un pas mai aproape de realizarea propriilor idealuri.

3. Este nevoie ca Facebook să nu devină un simplu mecanism de confirmare. Pentru majoritatea oamenilor ceea ce li se întâmplă pe Facebook le confirmă propriile idei, propriile aşteptări şi propriile traume. În aceste caz, dispare orice provocare şi orice prilej de dezvoltare personală.

Astfel, o mare parte din interacţiuni se desfăşoară în mod circular: eu ştiu ceva, tu îmi spui ceva ce îmi confirmă (dacă mă contrazici, îmi voi confirma uşor ideea că ceilalţi sunt în mare măsură idioţi), iar la final de fapt n-am învăţaţ nimic. Dimpotrivă, mi-am întârit niște convingeri posibil false.

4. Nu este nevoie sa îti faci pagină pentru blogul personal.
De înţeles în cazul unui blog colectiv sau al unui proiect de nişă, a face o pagină de Facebook pentru un blog personal pentru este contra-productiv din mai mult motive:
– fragmentarea audienţei
– inutilitatea compartimentării a comunicării aceluiași produs intim legat de persoana proprie (care are totuși un cont de Facebook)
– lipsa unei comunități (care se adună în jurul unei idei, iar nu în jurul unei persoane care îşi creează un fetiş din propriul blog)

Dacă vrei să experimentezi ceva nou cu propriul blog, creează o nouă categorie – care să îţi reflecte o pasiune sau o preocupare – sau porneşte blog nou de nişă.

Nu am atins toate detaliile și nuanțele – se primesc adăugări și corecturi – dar sper că am reușit să clarific câteva aspecte legate de cum privesc și folosesc această rețea de socializare.

102 Flares Twitter 0 Facebook 102 102 Flares ×

17 thoughts on “Ghid de utilizare: Cum te poate ajuta Facebook?

  1. Em

    O sa dau copy/paste la ce am scris altundeva
    “FB este un lucru extraordinar. Si totusi nu mi-am facut un cont personal deoarece… spre deosebire de hi5, myspace etc, nu iti permit sa iti customizezi in niciun fel profilul… ceea ce ii face pe toti cam egali… ceea ce nu e prea ok caci nu suntem… As putea trece peste asta totusi. Cel mai mult ma sperie in schimb ca totul tinde sa se transforme intr-un simplu link. Citesti o carte, urmaresti un film, asculti o melodie. Pui pasiune in activitatea asta, o traiesti intens. Si ia se transforma intr-un simplu link. Aici am eu o problema :P”
    Tinde sa fie prea socialist iar oamenii devin contul lor de FB.
    Like!

    Reply
  2. Glappy

    Ai dreptate,daca stii cum sa il folosesti,te poate ajuta sa iti promovezi blogul,afacerea,proiectele,sau cel putin sa devi mai popular.Totusi cu punctul 1 de la recomandari nu sunt in totalitate de acord,(spun cazul meu),daca ceea ce fac nu e legal,si anume street art,trebuie sa ma ascund in spatele unui pseudonim, iar eu incerc sa fac acest pseudonim cunoscut,sa il promovez cat mai mult,daca mi-as da adevarata identitate,as risca sa fiu prins.

    Reply
  3. Adrian Ciubotaru Post author

    Em, e ca și cum ai spune ca totul pe bloguri tinde să devină un comentariu (modalitate tehnică de exprimare)

    Glappy, în cazul tău vorbim de un proiect de nișă care merită mai mult o pagină decât un cont personal.

    Reply
  4. Em

    Pai pana la urma, mai mult sau mai putin, cam asta e. Dar daca vreau ca bara aia de sus sa fie rosie o pot face, pe cand la facebook nu. Stiu, tocmai asta e punctul lor forte. Not for me!

    Reply
  5. Alex

    Salut!
    Foarte tare articolul. O sa incerc sa-l raspandesc pentru ca e nevoie de cat mai multa educare digitala.
    Din pacate majoritatea prietenilor mei de pe Facebook il folosesc pentru Farmville si quizuri de trei lei. N-au inteles ca facebookul are un potential mare de comunicare reala.
    Singurul punct cu care nu sunt 100% de acord e 4. Cred ca te ajuta sa ai un fan page la blog. In felul asta nu e nevoie ca un cititor sa fie prieten cu tine pentru a-ti primi articolele pe wall. Si asta te ajuta la crearea unei comunitati. Depinde de subiectele abordate pe blogul personal.

    Reply
  6. evaziuni spontane

    Nu am cont pe Facebook şi nu intenţionez,( când prea mulţi au, îmi place să fiu măcar un pic diferită)… deşi eşti convingător în expunerea de mai sus. Să comunici cu oameni noi, de calitate? Cred că e suficient din blogging( că ai unul, că mai citeşti câteva bloguri bune etc. )

    N-am chef să mai gestionez şi zona facebook. Timpul vieţii noastre e limitat, scuze dac-am devenit prea filozofică.

    Reply
  7. Alex

    Nu asta de te deosebeste de ceilalti. Modul in care folosesti o platforma, fie ea Facebook sau oricare alta, te deosebeste de turma. Mulți au laptopuri, nu mulți le folosesc pentru a crea ceva.
    Facebook poate fi foarte util si face ușoare taskuri gen link sharing.

    Reply
  8. Marian

    Nu eram fan FB, dar aproape cu un an in urma m-am hotarat sa-mi fac cont. Acum imi pare rau ca am asteptat atat, ofera multe oportunitati si mai ales pot posta cand adaug noi fotografii pe blogul meu personal.

    Reply
  9. chichi

    observ ca e nevoie sa fiu eu paranoicul. informatiile si datele pe care le pui pe facebook nu iti mai apartin.

    pentru mine asta e suficient sa nu vreau sa am de-a face cu facebook.

    yahoo a dat pe mana autoritatilor chineze niste bloggeri chinezi (un motiv in plus pentru a nu folosesi yahoo). facebook nu e foarte departe de asa ceva (de fapt, unii ar spune ca a pune in mana agentiilor de publicitate toate datele astea e mai rau).

    daca tot suntem la capitolul asta, ma surprinde twitter, care momentan se lupta cu SUA pentru ca nu vor sa predea informatiile unor utilizatori (gen adrese de IP samd). eu bagasem twitter in aceeasi categorie cu facebook pana sa aud de asta.

    Reply
  10. Alex

    Tot ce faci pe net e supus puterii guvernelor, dar nu vrea nimeni râul propriului popor; de obicei au motive intemeiate. . Nu are rost sa fii paranoic. Uita-te ce s-a intamplat cu Wikileaks.
    Si daca pui informații private pe Facebook e problema ta, nu a serverului.

    Reply
  11. Monica Sibisteanu

    @Em, in era ce o traim marketing-ul se indreapta catre o viziune mai personala, in care promovarea va deveni din ce in ce mai complexa: nu va mai conta 100% produsul promovat, ci si persoana/compania producatoare. Oamenii devin din ce in ce mai selectivi si vor opta pentru produse/promovari ce sunt in concordanta cu ale lor opinii, in care se regasesc si pentru care dezvolta sentimente de admiratie. Totul va deveni mai personal, se va baza pe personalitate, iar marketingul se va baza pe legaturi emotionale. Astfel , vis-a-vis de ceea ce faci tu, gandeste in perspectiva: vrei ca oamenii sa-ti admire munca, vrei sa arati celor ce te urmaresc ce faci tu, sa-ti inteleaga misiunea, insa pseudonimul nu va fi suficient pt ei. Artistului din tine va trebui sa-i atribui o persoana, sa-i formezi o personalitate puternica, cu interese, like-uri si dislike-uri. Sfatul meu pentru tine e sa gasesti o modalitate prin care sa-ti legalizezi activitatea 🙂 Implicate in proiecte, lupta pentru acest street art, vino cu idei, lanseaza actiuni si evenimente. (Citisem undeva ca in Arad sau Timisoara se va vopsi cu tren prin street art- graffity) .

    Mult succes!

    Reply
  12. Em

    @Monica Sibisteanu cred ca ai facut o confuzie vis-a-vis de persoana la care te-ai referit.

    Adevarul e ca sunt un pic ipocrit…:P folosesc FB si inca foarte mult dar nu cont personal, cont pentru firma de care ma ocup… functioneaza, am intalnit oameni extraordinari si lucrez cu ei, tin legatura. La fel cum am intalnit si pe hi5, si pe youtube etc…

    Tocmai asta e la FB, nu e chiar atat de personal, si oamenii nu vor sa fie chiar atat de independenti. Sau mai bine spus nu vor sa fie maidanezi, vor sa apartina de ceva si au nevoie de o autoritate in fata careia sa se justifice. Pe FB toata lumea “arata” la fel. Dislike 😛

    Reply
  13. Monica

    @EM, mii de scuze 🙂 acum am vazut cui apartinea comment-ul la care am facut referire si anume lui Glappy 🙂

    Acum referitor la ce ziceai tu, Facebook-ul nu tb sa fie personal, ci modul in care-l folosesti tb sa fie unul familiar si personal..in ochii celorlalti. Ceea ce scrii tu pe facebook, ce informatii imparti cu cei din jur, formeaza o imagine despre tine, pentru cei ce te citesc/urmaresc &co. Facebook-ul poate fi folosit pentru mai mult decat e el utilizat acum. 🙂 Iar noi ne indreptam catre era digitala. Punctele astea doua am vrut sa le exprim mai sus, nicidecum ca esti un ipocrit. 🙂

    Reply
  14. Gherman Adrian

    🙂 autopromovarea nu imi miroase bine. Ideile nu sunt produse puse spre vanzare (in cazul unui ganditor de valoare).
    Este usor penibil sa am o mentalitate “poftiti… cunoasteti ideile mele” “luati si va infruptati… am destule”.
    E ridicol! Trebuie sa te promoveze ceilalti. “uite ma… ce tare e tipu asta.. gandeste de iti rupe neuronu” sau ceva asemanator.

    Reply
  15. Monica

    @Gherman Adrian, ok atunci lasa-i pe ceilalti sa te promoveze! asteapta-te de la ceilalti. 🙂
    In plus ceea ce zici tu, zici bine intr-o oarecare masura, insa exprimat gresit. Recomandarile vor face diferenta, la fel ca si portofoliul lucrarilor tale din domeniul tau.
    Insa, Adrian, daca te duci la un Interviu si esti rugat sa te prezinti si sa-ti scoti in evidenta 5 dintre calitati. Sau vei fi intrebat: de ce sa te alegem pe tine, in locul altui candidat? Tu ce vei face? Le vei da niste nr de tel si le vei spune: intrebati-i pe ei ce treaba buna fac eu! Nu cred.. 🙂 si sunt sigura ca iti vei schimba parerea, in ceea ce priveste automotivarea!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.