Am avut de multe ori tentaţia să suspectez de cosmetizare articolele pozitive apărute în urma unui proiect sponsorizat sau în urma oricărui eveniment la care bloggerii sunt invitaţi. Am fost la destule evenimente, am văzut destule lucruri care au mers prost, am asistat la multe discuţii nemulţumite şi, de multe ori aceste situaţii nu s-au reflectat în articolele ulterioare de pe bloguri.
De unde această discrepanţă?
Am citit recent un articol scris de hoinaru care a făcut câteva observaţii pertinente. Sunt lucruri care nu ies perfect, însă acestea de multe ori sunt omise şi înţelese. Sunt evenimente banale, sunt evenimente care încep cu mare întârziere, sunt evenimente unde eşti căutat îndelung pe liste sau unde ai parte de tot felul de disconforturi, însă despre acestea citeşti mai rar decât despre evenimentele unde se întâmplă lucruri bune.
Motivele sunt simple: marea majoritate a evenimentelor sunt organizate decent, iar atunci când sunt lucruri care deranjează, acestea sunt comunicate direct organizatorului sau pur şi simplu sunt omise. În plus, mare parte din bloggeri (deşi e greu de crezut) îşi filtrează invitaţiile pe care le primesc şi în timp “rata de eşec” se subţiază.
Pe lângă acestea, pentru mulţi dintre bloggeri, evenimentele şi proiectele sponsorizate sunt adevărate oportunităţi. A sări cu paraşuta, a testa o maşină care îţi place, a te juca cu un Samsung Galaxy SIII, a merge la ANONIMUL sau la FITS sunt experienţe pe care ţi le doreşti şi pe care le întâmpini cu un set de aşteptări dincolo de detaliile organizatorice sau bucătăria internă a agenţiilor care se ocupă de acestea.
Mai mult, produsele pe care le testăm – în mod banal şi previzibil – sunt, în general, bune. Laptopurile, telefoanele, camerele foto sau maşinile sunt produse de ultimă generaţie care de multe ori oferă mai mult decât s-ar aştepta un utilizator mediu. Rareori se întâmplă să te întâlneşti cu un produs atât de prost încât să fii atât de revoltat pentru a scrie un articol negativ pe blog. În mod evident, sunt lucruri care nu îţi plac şi sunt aşteptări înşelate pe care apoi le comunici, dar tonul general al articolului va fi – în medie – unul pozitiv sau cel puţin mulţumitor.
Problema sare din tiparul cromatic alb sau negru, cu atât mai mult cu cât aşteptările, atitudinile şi mizele sunt diferite de la blogger la blogger. Unii sunt mai interesaţi de tehnologie, alţii apreciază mai mult evenimentele culturale ,de voluntariat sau caută pur şi simplu networking, unii sunt mai cusurgii, alţii sunt mai răbdători, unii sunt prieteni cu organizatorul, alţii au deja o simpatie pentru brandul respectiv, unii (mulţi) revin, alţii (puţini) nu mai revin.
Dincolo de micile scandaluri şi reproşuri publice, o simplă monitorizare ar revela un număr mic de articole nemulţumite şi o majoritate covârşitoare de reacţii pozitive şi, uneori, entuziaste (un exemplu recent). E o proporţie întâlnită în toate aspectele vieţii: vedem mai multe filme bune decât filme proaste, citim şi recomandăm în general cărţi bune, învăţăm să urmărim lucrurile care ne încântă în detrimentul celor care nu ne încântă şi tindem să comunicăm mai mult lucrurile care ne plac decât cele care nu ne plac.
PS: Poza este făcut la un eveniment Heineken de promovare a filmului SkyFall – ultima producţie din seria James Bond.