Când critica este utilă

29 Flares 29 Flares ×

2581843770_267a30c9e0
M-am uitat la prezentarea lui Tim Ferris văzută la Florin Grozea și mi-am amintit de o întâmplare de anul trecut după ce-am vorbit la Green Social Media.

După conferință, când am ajuns acasă, Chinezu m-a luat la puricat pe YM!. Că am fost prea agresiv, că m-am luat aiurea de public, că se aștepta să fiu mai relaxat și probabil mesajul meu s-ar fi făcut mai bine înțeles dacă aș fi fost mai puțin vehement.

M-a uimit nu reacția lui, cât mai ales amabilitatea cu care s-a scuzat grăbit să-mi explice că el este un tip direct şi nu se fereşte să spună în faţă când ceva nu i se pare potrivit şi că speră să nu mă supăr. M-a uimit pentru că în timp ce el scria partea justificativă de la final, eu tastasem dar încă nu dădusem send la cuvântul Mulţumesc.

Probabil Chinezu şi-a luat-o de multe ori din cauză că este un tip direct, de o onestitate cu mai puţine bariere decât există în diplomaţie, însă reacţia lui m-a ajutat în mai multe sensuri şi astfel prima mea reacţie a fost una de recunoştinţă.

Îmi aduc aminte că am plecat nelămurit de la conferinţă cu gândul că “da, am fost cam vehement, însă poate mi s-a părut doar mie…”, iar critica primită mi-a lămurit în mod clar această problemă. Practic, Chinezu mi-a oferit un feed-back instant şi folositor. Sunt oameni care plătesc pentru acest gen de feed-back (rapid, util şi de la oameni credibili), însă eu am fost mai norocos.

A doua lecţie învăţată de aici vizează binefacerile unei critici punctuale. O critică care are legătură cu contextul problemei, iar nu cu problemele din copilărie, cu frustrările din adolescenţă sau mai ştiu eu ce.
“Stimate domn, de la B la C v-aţi comportat ca un idiot. Nu ştiu ce aţi făcut – şi nici nu mă interesează – de la A la B şi nu stiu ce veţi face de la C la D, însă pe distanţa de la B la C mai aveţi de lucrat.”

Când critica nu este punctuală ea încetează să mai devină constructivă, ea atentează la ceea ce sunt ca persoană şi devine personală în acel sens defensiv. Când o critică nu este punctuală, ea implică valorile pe care mi le asum, iar aceste valori nu constituie termen de negociere în cadrul niciunei critici.

Cu alte cuvinte, nu pot transforma o critică la persoană într-un feed-back util, iar dacă nu pot opera această transformare, critica îşi ratează ţinta şi nu mă ajută.

Al treiea punct este trăsătura constructivă şi empatică pe care o critică bună trebuie să o deţină. Critica constructivă poate veni de la oameni inteligenţi, empatia cu care eşti criticat poate veni de la oameni cărora le pasă de tine.

Dacă aceste trăsături nu sunt îndeplinite pot deduce că reacţia critică este răuvoitoare şi nu deţine acel element uman care ar trebui să completeze orice tablou în care ne putem permite să ne dăm cu părerea despre prestaţia cuiva.

Avem nevoie – ca de aer – de critică constructivă în viaţa noastră pentru că e una din acele situaţii prin care putem obţine feed-back util, prin care ne putem corecta pe noi înşine şi, la urma urmei, putem evolua.

29 Flares Twitter 0 Facebook 29 29 Flares ×

13 thoughts on “Când critica este utilă

  1. Mircea

    Treaba cu a fii direct tine si de om. Eu de exemplu sunt nesimtit de sincer si de direct…si mi-am luat-o si eu de multe ori pentru chestia asta, dar la final eu am fost cel castigat. 🙂

    Reply
  2. Pingback: De data asta Adrian Ciubotaru mi-a oprit respirația » Chinezu - Un chinez ca tot romanu'

  3. Gianina Elena

    Eu am facut mult timp critica pe cauze nu pe forma, pentru ca eu asa m-am dezvoltat. Insa asta ducea inevitabil la copilarie & co. Cum intentia era intotdeauna sa produc constientizare si schimbare, as spune ca nu era critica, era ..prietenie. :). La un moment dat am observat insa ca cea mai eficienta si digerabila metoda de a produce schimbare este cea a dresajului canin: prin recompensa si laude…

    Reply
  4. Simona Florea

    Buna Adrian,

    E foarte bun acest articol, critica atent facuta intradevar ne poate ajuta mult. Spun “atent” facuta deoarece se simte atunci cand cineva critica doar pentru a arata ca el este mai bun, sau cand critica pentru ca ii pasa de tine si vrea ca sa te ajute sa evoluezi.
    Aici depinde mult si de cel care primeste critica, este dispus sa asculte?, sa analizeze, sa vada si altfel decat este obisnuit?

    Personal prefer persoanele care critica in mod constructiv. In loc de multe cuvinte gratuite si prea dulci- deseori facute pentru a obtine ceva, mai bine un cuvant “critic” la tinta care ma poate ajuta pe termen lung.

    Pe moment nu cred ca este incantat nimeni de critici, dar daca analizam asa cum ai facut tu la spusele lui “Chinezu”, atunci critica poate fi transformata in ceva foarte bun.

    Deci opinia mea este ca depinde mult de cel ce transmite o critica si de cel ce o primeste, asta pentru a spune la final ca acea “critica este utila”.

    Cu drag,

    Reply
  5. Mihai Pintilie

    Uite ce scrie pe header-ul tau: Relax, you have plenty of time. Experienta se dobandeste cu multa sudoare. Cu fiecare prezentare va fi mai bine si inca mai bine. Chinezu e om fain si fain cu cei pe care ii considera la randul lui faini.

    Reply
  6. Tudor

    Felicitari pentru aceasta lectie despre critica constructiva – iti spune unul care si-a primit zilele trecute un bobarnac pentru sinceritate

    Reply
  7. Ren

    E critica la obiect daca zic ca “Al doilea lecţie învăţată” e incorect gramatical? In rest, bravo tie, faci treaba buna pe blogul asta.;-)

    Reply
  8. Lucian

    Ca sa poti sa critici constructiv fara sa iei un pumn in gura trebuie ca cel ale carui comportamente le discuti sa fie onest cu sine,calm,inteligent.Deci trebuie un partener deschis de dialog.Ceea ce e destul de greu de gasit.Asa ca mai bine taci!

    Reply
  9. mishtone

    Cred ca pentru a isi corecta intr-adevar un comportament, fiecare persoana trebuie mai degraba sa isi dea singura seama unde a gresit, si sa considere ca intr-adevar a gresit acolo. Ghidajul cat mai subtil si diplomat catre evenimentul cu pricina mi s-a parut mereu mai eficient decat franchetea brutala. De asemenea, criticatul trebuie sa fie de acord cu criticantul ca a gresit la acel punct, altfel poate fi doar un schimb de pareri fara rezultat practic.

    De asemenea, conteaza foarte mult si cine da feedbackul – daca e o persoana cunoscuta si respectata de criticat atunci critica e mult mai usor internalizata si utilizata.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *